Dinsdag 24-11 - Reisverslag uit Kilinochchi, Sri Lanka van Martha Someren - WaarBenJij.nu Dinsdag 24-11 - Reisverslag uit Kilinochchi, Sri Lanka van Martha Someren - WaarBenJij.nu

Dinsdag 24-11

Door: ACNS

Blijf op de hoogte en volg Martha

24 November 2015 | Sri Lanka, Kilinochchi

Een druk dagje vandaag! 8 Preschools op de planning maar dat werden er 9. Zes schooltjes waren al draaiend en 1 school bekeken met een nieuwe aanvraag. Een school die we gingen openen, en dat is altijd een feest. Een optocht met de kinderen, heel veel bloemen kransen, kaarsjes aansteken en de optredens van de kinderen. Met een zeer goede geluidsinstallatie die vooral erg hard stond deden de kinderen hun dansjes. De kinderen waren allemaal feestelijk gekleed en gedroegen zich keurig.
De school zag er goed uit met een mooi voorportaal en alles keurig in de verf. Ook binnen was het verzorgd met tekeningen op de muur en dat was wel groot, portret tekeningen van moeder Teresa en een of ander Tamil bekendheid.
De kinderen, ouders en de kleuterleidsters waren alle zeer blij met het nieuwe veilige gebouw voor de kinderen.
Dit is voor de andere scholen ook een van de voornaamste reden dat zij blij zijn met een goed gebouw voor de kleuterschool. Een veilige plek waar de kinderen educatief en sociaal met het leren kunnen beginnen.
Bij de scholen die we vandaag hebben gezien vonden we het over het algemeen allemaal goed geregeld. Soms een paar kritiekpuntjes zoals, dat het niet de bedoeling is dat de kinderen op de muren tekenen. Hoe beter de kleuterleidsters het gebouw verzorgen en onderhouden, hoe langer zij er gebruik van kunnen maken. En dat betekend ook meer kinderen die een netjes en veilige kleuterschool hebben.
En dat geld ook voor het buitenterrein. Dit zien we graag schoon en veilig. Ook een puntje wat in Sri Lanka niet altijd vanzelfsprekend is.
Gelukkig begrijpen de ouders en leidsters deze puntjes wel en gaan ze ermee aan de slag.
En je begrijpt dat dit dan weer via onze partner HUDEC gecontroleerd wordt.
Na een hoop onduidelijkheid even voor een verkeerde school, toch eindelijk de school gezien die Gerard en ik in 2013 hebben geopend en waar Jessica zich voor de benodigde sponsoring heeft ingezet. High Tea for Charity was de actie en met een beetje van Berconim erbij werd dit een hele school. Leuk om gezien te hebben dus, en gelukkig zag het er nog netjes uit.
Kortom we hadden weer een mooie dag met veel blije kinderen en een blij ACNS team.

O ja als het lukt even foto's van onze bedjes tot nu toe gewoon voor een beetje "medelijden".

Groetjes Martha