Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Martha Someren - WaarBenJij.nu Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Martha Someren - WaarBenJij.nu

Jaffna

Door: Martha

Blijf op de hoogte en volg Martha

27 November 2013 | Sri Lanka, Jaffna

Ojee veel te laat gaan slapen en veel te vroeg wakker. Dat heb je met zo veel indrukken op een dag.
Vandaag dus het Jaffna dagje, na 8.30 uur op pad naar Hudec Caritas te Jaffna. Daar een ontmoeting met Father J.X.Bernard Regno waar we een ontbijten hadden. Hier had Hudec een groot nieuw kantoor waar 36 mensen werken. Een hartelijke begroeting en zeer gastvrij werden we onthaald.
Na het ontbijt een korte ontmoeting met de bisschop alhier.
En daarna de kans om een visnetfabriek te bezoeken. Dat was een kaasje voor Gerard, en hij genoot . Maar ook de mensen van de fabriek vonden zijn vragen wel interessant .
Nu door naar Dutch fort. Dit fort lijkt net als die van Naarden vesting maar dan wat groter uitgevoerd.
Het fort was behoorlijk beschadigd in de oorlog en nu zijn ze druk bezig om dit te herstellen.
Na een sightseeing tour door de stad, langs bibliotheek , tempel en winkelstraat door naar een pre-school als voor beeld wat hier gebouwd wordt.
Een redelijk grote pre-school met veranda ervoor. En dit voor 15/20 kinderen is redelijk luxe.
Wat verder weg konden we bij een familie thuis kijken. Dit was een stenen huis welke na de oorlog hun gegeven was. Wel moesten ze zelf het pleisterwerk en elektra aansluiting nog maken. Het huis bestond uit woonkamer, 2 slaapkamers en keuken. Toilet en wassen buiten. Toch een redelijk plek in vergelijking met alle hutten die we eerder in Vannie en Mutur hebben gezien.
De lunch was weer bij de Father en hij had uitgebreid zijn best gedaan om ons te verwennen, jawel ook een biertje erbij.
Ook de middag gingen we op pad om Jaffna verder te bekijken. We kwamen onverwacht bij de pre-school welke ACNS in 2006 gesponsord heeft. Snel nog even met de kleuterleidster gesproken. De school zag er goed uit en de paar verbeterpuntjes ging zij met de ouders regelen.
En dan verder om een van de kampen te bezoeken welke nog in Jaffna zijn. In totaal zijn er nog 7 kampen, 4 in Vannie en 3 in Jaffna. In deze kampen wonen de mensen die na de oorlog nog steeds niet terug kunnen naar hun eigen gebied. Het leger bezet dit nog en het is totaal onduidelijk wanneer zij die gebieden vrij geven. Omdat zij niet op eigen land wonen krijgen zij ook geen fatsoenlijke huizen. Niemand is genegen om te investeren in iets wat tijdelijk is. In dit kamp wonen ze al 25 jaar. En de huisvesting is dramatisch. Stoffige wegen, welke met regen natuurlijk grote modderbakken worden en zeer armoedige hutten.
We hebben de bewoners gesproken en we konden niet meer doen als onze sympathie betuigen.
Nu de hoogste tijd om weer terug te gaan naar de Father in Jaffna, dit om te bedanken voor de verzorging van deze dag en er moest nog een Mangoboompje geplant worden.
Helaas hadden we bij terugkomst in Killinochchi alledrie last van onze maag en jawel de eerste darmprobleempjes waren er.
S'avonds nog even wat werk verricht met Mr. Vincent en de Father hier om de gegevens van de pre-schools op een rijtje te krijgen.
Uiteraard nog even iets eten, hoewel Theo doet even niet meer mee. Hij is klaar met het eten hier en slaat even over. Hopelijk een goede nachtrust en dan kan hij er ook vast weer tegenaan.

• 27 November 2013 - 18:18

Monique:

Sterkte met de darmen!

• 27 November 2013 - 19:48

Niels Kooijman:

Hoi lieve vrienden,

De laatste lootjes, de vermoiedheid gaat jullie partner spelen en dat in combinatie met de maag/darmprobleempjes maakt het er niet gemakkelijker op.
    Maar de indrukken die jullie beshrijven zijn natuurlijk heel bijzonder, wat zijn de mensen daar ongelovelijk arm en wat zijn wij dan ondanks onze klaagcultuur verschrikkelijk rijk!!
    Wat betrfet de darmprobleempjes een advies van Lucien is dagelijks een grote cola drinken. Ook als de maag opspeeld cola d'r in.
    Heel veel succes de laatse dagen en een behouden thuiskomst.
    Dikke kussen,
    Ria & Niels