Opening 2 pres-chools in Trincomalee - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Martha Someren - WaarBenJij.nu Opening 2 pres-chools in Trincomalee - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Martha Someren - WaarBenJij.nu

Opening 2 pres-chools in Trincomalee

Door: Martha

Blijf op de hoogte en volg Martha

22 November 2013 | Sri Lanka, Trincomalee

Een nieuwe locatie voor een paar dagen, Trincomalee. Dit keer voor ons een luxe kamer in een prima hotel. Even een klein beetje verwennen van onszelf.
Maar natuurlijk wel gewoon om 8.45 uur op pad.
Als eerste op het programma de opening van de pre-school Thiriyai. Dit was een grootse ceremonie met veel ouders en belanghebbende en belangstellende erbij. Het omhangen van de kransen ( hoeveel kun je er om je nek hebben, nou veel) aansteken van lontjes ( hindoe gebruik, sorry weet even de naam niet) en in optocht met dans en muziek naar de school.
Hier veel sprekers met dankwoorden, geweldige optredens van de kinderen en dit alles strak georganiseerd. En het mooiste wat weer een brok in de keel momentje was; wij mochten het geld van het microkrediet uitreiken aan 18 ouders. Zij kunnen aan de slag voor een betere toekomst.
Na deze geweldige happening een kort bezoek aan een pre-school die een tentoonstelling had. Je kon de werkjes van de kinderen bekijken en op welke manier zij daar les gaven. Met de werkjes deden zij educatieve spelletjes. De kinderen zelf deden dit ook enthousiast voor.
En zo al weer 13.00 uur, tijd voor lunch en korte gesprekjes met de EHED staf.
Om 15.00 uur stonden we weer voor een grote menigte van kinderen, ouders, kleuterleidsters etc.
Dit keer de opening van de pre-school Thampalagamam.
Deze staat op het terrein waar ook de lagere school is.
Wederom een grootse opening en welkom met kransen, optocht en muziek. De ceremonie vond plaats in een van de klaslokalen van de lagere school want de pre-school was behalve te klein voor zoveel mensen, nog net niet helemaal klaar. Het dak moest voor een deel nog met pannen belegd worden.
Ook hier veel sprekers met dank, dank, dank. Kinderen die optraden hierbij ook enkele oudere kinderen van de school als alleen de 3 tot 5 jarige. Uiteraard ook de speech van Gerard met vooral natuurlijk ook de dank van de inzet van EHED, kleuterleidsters en ouders. Zonder hun gaat het niet werken.
Voor de tweede keer mochten we 18 ouders blij maken ( zowel mannen als vrouwen) met het uitreiken van het microkrediet. Echt geweldige momenten wat moeilijk te omschrijven is.
Na dit alles liepen we naar de pre-school zelf en jawel het gehele dak zat erop ( ze waren druk aan het werk geweest tijdens de ceremonie) en konden we ook deze school openen.'

• 22 November 2013 - 15:23

Corrie Van Someren:

Wat een druk programma hebben jullie, maar heel indrukwekkend om het te lezen.

• 22 November 2013 - 15:24

Niels Kooijman:

Grootse momenten, geweldige ervaringen wat een bevoorrechte mensen zijn jullie. Een levenservaring om nooit meer te vergeten.
    En vergeet vooral niet om te genieten van het luxe hotel, dat is straks bij Father Yavis wel weer even anders.
    Dikke kussen.

• 22 November 2013 - 15:37

Monique:

Een emotionele achtbaan! Wat een indrukken!

• 22 November 2013 - 15:38

Erik:

Gelukkig

hebben we de fundering van de pre-school Thampalagamam toch goed gelegd.
    Mooi te horen dat de school af is en het microkrediet werkt.

Welk hotel slapen jullie? Chaya Blue?

mvg Need4Care

• 22 November 2013 - 20:17

Corrina:

Wat kan ik hier nog aan toevoegen! Mooi dat jullie met eigen ogen kunnen zien hoeveel goed jullie doen! En misschien nog mooier om de blijdschap en dankbaarheid te voelen!

• 23 November 2013 - 10:07

Hanny:

Wauw, wat een indrukken hebben jullie te verwerken. Wat heerlijk om al die blije mensen om je heen te hebben en dat zij jullie met hun eigen landgewoontes zo verwennen, daar wordt je warm van. Fijn om even bij te komen in een lekker hotel, daarna kunnen jullie er wel weer even tegen om door te gaan, wat doen jullie mooi werk... liefs van Frans en Hanny